9. évfolyam-Digitális kultúra - Zámbó Ferenc Bolyai

Keresés a weboldalon

Digitális kultúra
Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

9. évfolyam-Digitális kultúra

Haladás
Órai gyakorlat a fénykép maszkolás technikája témában
A mai, az alkotás napja! Használd a fantáziád!
A mai órán nem kapsz forrásfájlt, csak nézd meg a videót, bemutatok néhány maszkolással előállított különleges képszerkesztési technikát. Keress képeket a neten, és használd a látott technikákat a fantáziád szerint. Legalább 2 alkotást készíts! Minden munkádból csinálj egy-egy jpg exportot.
A jpg képeket, és az eredeti  xcf formátumú munkád , mentsd el a Teams felületedre!
Ki van a képen?
Rétegkezelés egy feladat megoldásán keresztül
Az oldalsó videó, egy összetett feladat-, egy montázs szerkesztésén keresztül  mutatja be a rétegkezelés technikáját, és pár egyéb szerkesztési funkciót.  
A szerkesztéshez használt munkaanyag csomagot ide kattinva, tömörített formában tudod letölteni! Az 1. kép a minta, amit létre kell hoznod a képekből. Természetesen a mintán szereplő zajpöttyöket nem kell a képre tenned. Haladj a videó szerint!
Képszerkesztési alapfogalmak, a GIMP képszerkesztő
Az oldalsó videó bemutatja a GIMP letöltését, telepítését, beállításait és felépítését. A GIMP egy szabad felhesználású, ingyenes képszerkesztő program, mely funkcióiban messze túlmutat a szokásos hétköznapi képszerkesztőkön. Számos professzionális szolgáltatással rendelkezik, hasonlóan mint egy fizetős profi program (pl. Photoshop). A használat dokumentációk alább találhatók. A program letöltését, e weboldal "Letöltések" menüpontjából indíthatod, ahol más érdekes linket is találhatsz, de ide kattinva, innen is letöltheted!

Egy rövidebb jegyzet a képszerkesztés fontosabb fogalmairól!


Egy teljes könyv a GIMP-ről

Kép- és színelmélet
Ez a könyvecske gazdag képanyaggal mutatja be a képszerkesztés nagyon fontos elméleti hátterét.
A programozás alapjai
A programozás, nem azonos egy programozási nyelv ismeretével. Gondolj bele, hiába ismered adott programozási nyelv elemeit, ha nem tudsz mit kezdjél vele. Először, meg kell tudnunk fogalmazni a programozandó folyamat lépéseit! Egyszerűbb esetben ez fejben is járható, de egy összetett megoldáshoz már le kell írni lépésről-lépésre, a programozandó feladat megoldási menetét. Ezt a folyamatot nevezzük algoritmizálásnak! Gondolataink sorozatát rögzíthetjük írásban, de áttekinthetőbb megjelenést biztosít a folyamatábra!
A fenti videó általánosabb formában mutatja be, hogy lehet egy folyamatot elemi lépésekre bontani, vagy éppen felépíteni.
Ide kattintva, megtekinthetsz egy jól ismert, gyakran használt, egyszerű műveletet algoritmusát, egy kalkulátoron végzett számolás folyamatábráját.
Az alatta található videóban excel felületen mutatom be, a folyamatábra gyakorlati megvalósítását.
Táblázatkezelési alapok -  függvényábrázolás
Függvényábrázolás
Főbb témakörök: sorozatképzés, számtani alapműveletek, táblázatformázás, diagram készítés.  
A bal oldali videón, részletesen mutatom be a függvényábrázolás menetét. Javaslom, párhuzamosan végezd el a szerkesztést. A videó 3. része, még nem tanult anyagot tartalmaz, de hasznos lehet majd a későbbiekben.
Függvénygeneráló
Egy érdekességet tölthetsz le innen, egy excel fájlt, mely legfeljebb harmadfokú függvények együtthatóinak megadásával, azonnal ábrázol diagramban maximum 5 különféle függvényt. Hasznos lehet a matekban, ha egy gyököt, vagy találkozási pontot kell egyenlet megoldással meghatározni. Egyszerűen megadhatod a vizsgálandó "x" tengely tartományát is.
Ismerkedés az Excellel
Nézd meg először a bal oldali videót, nyiss meg egy üres excel munkalapot, majd próbáld ki, ami a videóban is bemutatásra kerül. Fontos, ismerd meg, értsd meg és tanuld meg az elhangzott fogalmakat, hisz csak így lesz érthető az excellel kapcsolatos párbeszéd. Utána térj át a jobb oldali videóra, és folytasd az ismerkedést az excellel. Ma nem kell semmit beküldened!
Órai gyakorló feladat 2020. 11. 24-26-i órákhoz. Munkád mentsd a Teams-be!
A téma a keretes szövegkiemelésekről szól.
Kattints a jobb oldali képre, és szerkeszd meg az oldalt wordben, a minta alapján, a keretes kiemelések nélkül! A szerkesztés befejeztével, indítsd el a bal oldali videót, melyben bemutatom, mit nevezünk keretes kiemelésnek, milyen fajtái használatosak a szövegszerkesztőben, továbbá a különféle módszerek milyen lehetőségeket nyújtanak. Végezd el a mintán látható kiemeléseket!
Munkád befejeztével, ne felejtsd azt beadni Teams-be!
Műszaki rajzok készítése Wordben 10. hét
Rajzkészítés Wordben
Nézd meg az oldalsó videót, és haladj vele párhuzamosan. Sajátítsd el a Wordben való rajzolás alapjait.  Ugyan rátérünk a számítógéppel történő rajzolás technikájára, de ez még nem jelenti, hogy kiváltanánk a kézi rajzolást. Fontos, hogy fejlődjön a rajz-készséged! Így elsősorban olyan rajzokat készítünk számítógépen, ami már kézi rajzolással elkészült. Ilyen a kulcstartó rajza. Készítsd el a kulcstartó rajzát egy fejléces rajzlapon, ezt is szerkeszd meg, a projekthez kézzel rajzolt munkád mintájára. Ide kattintva találod az eredeti mintát!
Táblázatszerkesztés gyakorlat 2020.11. 12.
A jelenlegi táblázat-szerkesztési feladat nem tartozik a hagyományos feladatok közé. Egy fejléces műszaki rajzlapot, a gyakorlati munkák során használatos "Műveletterv" dokumentációját tartalmazó dokumentumot kell elkészíteni. Miért is nem lehetne a dokumentum rovatait, egy táblázat celláibal létrehozni. Igy teszünk e feladatban is. Ez egy eredeti táblázat-szerkesztó gyakorlat, egyben hasznos is, hiszen a gyakorlati munkák dokumentálása során szükséged lesz rá. Nézd meg a bal oldali képet, indítsd el a jpbb oldali videót, és szerkeszd meg a dokumentumot a videóban elhangzottak alapján!
Táblázatszerkesztés tananyag és gyakorlat 2020.11. 05.
Táblázatszerkesztési ismeret és -gyakorlat

Nézd meg a csoport alsó videóját, mely bemutatja a szövegszerkesztőben a táblázatszerkesztés menetét, a jellemzőket, és a formázási tulajdonságokat. Kövesd a videó haladását, és ismerd meg a táblázatkészítés fogalmait, és a szerkesztés eszközrendszerét.
Miután végeztél az ismerkedéssel, kattints az oldalsó képre, és megnyílik a szerkesztendő minta. A szöveget nem kell begépelned, elég ha kimásolod, és a Word dokumentumod üres oldalára beilleszted. A beillesztett szöveg formázatlan, így a feladatod, formázd meg a a szöveget a minta szerint!
A képet töltsd le a következő szövegre kattintva.  A képfájlt innen letöltheted!
Végül, szerkeszd meg a táblázatot a minta szerint, és töltsd fel az olvasható adatokkal. Ezeket a szövegeket, érdemes inkább begépelheted, nem nem feltétlen gyorsabb, ha másolással próbálsz időt megtakarítani..
A végén el ne felejtsd kimenteni a munkád !
Tabulálási gyakorlat 2020.10. 22.
ECDL 2. szövegszerkesztési feladat bemutatása videón
Nézd meg ezt a kis videót, ami az ECDL Szövegszerkesztés Példatár  2. feladatának megoldását magyarázza lépésről lépésre. A Példatár ide kattintva megnyitható! Keresd meg a 2. feladatot!
Olyan tempóban magyarázom a szerkesztést, hogy párhuzamosan tudd azt követni. Ha mégis elakadnál, állítsd meg a lejátszást, vagy "tekerd vissza". Kérlek, szánj erre a feladatra 3/4 órát! A végén el ne felejtsd kimenteni a munkád!
Tabulálás 2020.10. 15.
Mi a tabulálás?
Az oldalsó videó bemutatja a tabulálás értelmezését, előnyét és megvalósítását. Az órán, egy gyakorlat keretében megismerhetjük a tabulálás előnyeit. A jobb oldali képre kattintva, megnyílik a dokumentum minta, amit a foglalkozáson, a minta szerinti kivitelben kell megszerkeszteni.
Szövegszerkesztés gyakorlata 2020.10. 08
A szövegszerkesztés főbb szabályai
A minta másolásánál vedd figyelembe:
az alapbeállításnál:
  • Az oldal tájolása álló, a margók mérete "normál"(körbe 2,5 cm), ha más előírás nincs,
  • kapcsold be a vonalzót ("Nézet" menű, "Vonalzó" négyzet bepipálása),
  • kapcsold be a "Minden látszik" gombot ("Kezdőlap" menü), hogy a szerkesztést vezérlő karakterek is láthatóak legyenek,
  • A lapméret nézetének nagyítása ("Nézet" menü) igazítása a minta lapméretéhez. Így biztosítható a másolat pontossága!
a karakterformázásnál:
  • nézd meg a használt betűtípust, talpas betű esetén "Times New Roman"-t, talpatlan betű esetén "Arial" betűtípust használj, ha nincs meghatározva egyéb -eltérő- betűtípus,
  • alapértelmezetten állíts be 12pt betűméretet, és ehhez képest hasonlítsd a szöveget a mintán találhatóval. Adott sorban, ha kevesebb szó jelenik meg, mint a mintán, túl nagy a használt betűméret, ha több szót találsz, és egyébként beállítottad a sorban az esetleges kiemeléseket, behúzásokat, akkor túl kicsi a használt betűméret,
  • főként címsorokban található nagy betűs kifejezések esetén, ha a szavak kezdőbetűje nagyobb méretű, használj "Kiskapitális" formázást a betűk méretének állítgatása helyett.
a bekezdésformázásnál:
  • a bekezdések közötti távolságot mindig térközzel állítsd be, és ne "Enter"-el. Ne használj üres bekezdést!
  • figyeld meg és használd az igazításokat ahogy a mintán látod. Gyakori hiba, a sorkizárás kihagyása, a mindkét oldalon margóhoz igazodó bekezdésnél,
  • a behúzásokat célszerű a vonalzó csúszkáival elvégezni,
  • soron belüli szavak távolságának beállításához használj Tabulátort.
a beszúrt objektumoknál:
  • az objektum maradjon mindig a munkaterületen (szövegtükör) belül,
  • beszúrt objektum sose vágjon ketté sorokat, ilyenkor hasábolást használj,
  • beszúrt objektum mozgatásához, alapértelmezésben a "szöveg körbefuttatása" menüben a "Szoros" beállítást használd.
Nem megy még a szövegszerkesztés? Megmutatom, hogy csináld!

Nézd meg ezt a kis videót, ami az ECDL szövegszerkesztés 8. feladatának megoldását lépésről lépésre magyarázza el. Az óra kevés volt, hogy az egyéb dolgaink mellett jutott volna idő a részletekbe menő feladat kidolgozásra, így most közzétettem e kis videón a teljes megoldást. Olyan tempóban magyarázom a szerkesztést, hogy párhuzamosan tudd azt követni. Ha mégis elakadnál, állítsd meg a lejátszást, vagy "tekerd vissza". Kérlek, szánj erre a feladatra fél órát!
A végén el ne felejtsd elmenteni a munkád!
Felmérő a Word alapfogalmak témakörben 2020.10. 08.
Értékelés
   0  -   4   elégtelen(1)
  5   -   8   elégséges(2)
  9  -  12  közepes(3)
13  -  16  jó(4)
17  -  20  jeles(5)
Felmérő a szövegszerkesztés témaköréből 2020. október 8.
A tudásszint felmérés, feleletválasztó módszerrel, egy felmérőlapon történik a szövegszerkesztés témaköréből.
Figyelmesen olvasd el a kérdést, és válaszd ki az általad helyesnek tartott választ, és jelöld be. A válaszadás sorrendje lényegtelen, de minden pontot ki kell töltened, különben nem tudod elküldeni! A felmérőlap véletlenszerű kérdéseket tesz fel, így azok nem egyeznek a szomszéd kérdéseivel, tehát csak zavarnád a társad, ha tőle kérnél segítséget, egyébként is ez a kitöltés felfüggesztését jelenti!
A feladatlapot ide kattintva nyithatod meg!
Word alapfogalmak az október 8-i felmérőhöz
Az október 1-i foglalkozáson átismételtük az általatok korábban már megismert fogalmakat. Ebből a témából űrlapos felmérés lesz az október 8-i tanórán. A felmérőben előforduló kérdéseket az alábbi videók mellett tüntettem fel. Ezeket az órán is megbeszéltük. Amelyik fogalom továbbra sem világos, azt az oldalsó videókból értelmezheted, megtanulhatod.
Lapelrendezés
karakterformázás

Lapelrendezés témakör
  • Mik az A4-s méret tulajdonságai?
  • Mi a tájolás?
  • Mi a margó?
  • Mi a legfőbb szabály a margónál?
  • Mi a tükör- vagy kenyérméret?
  • Mi az élőfej és élőláb, mik a tulajdonságaik?
  • Mit jelent a sorszámozás?

Karakterformázás
  • Mi a szövegkiemelés, mik a lehetőségek?
  • Mit jelent a színkóddal való színmegadás?
  • Mi a kiskapitális?
  • Mi az index a szövegszerkesztőben?
Bekezdésformázás
Obj. beszúrás

Bekezdésformázás

  • Mit nevezünk bekezdésnek?
  • Mi az üres bekezdés?
  • Mi a behúzás?
  • Mi a sortávolság?
  • Mi a térköz?
  • Mit jelent az igazítás?
  • Mit jelent a sorkizárás?

Objektumbeszúrás

  • Mit jelent a szöveg körbefuttatása?
  • Mit jelent a szövegdoboz?
Projekt feladat- Önmagad bemutatása egy menürendszerű diabemutatóban. Beadási határidő: 2020. okt. 11 20:00 óra.
A bemutató felépítése:
  • A bemutató első kockáján jelenjen meg a téma címe: "Bemutatkozom....", és a kivitelező neve, osztálya.
  • Ezen oldalt kövesse a menürendszer a témákkal.
    A témafeldolgozásnak legyen 4 menüpontja.
    Javasolt menüpontok: Milyennek tartom önmagam?, Miben vagyok jó?, Miben szükséges fejlődnöm?, Mi érdekel?, Mi zavar?, Mi a hobbim?, Miért éppen ezt az iskolát választottam?, Mi szeretnék lenni?
    Milyen álmaim vannak a jövőmre vonatkozóan?
    Ezek csak ötletek, nem kötelező a javasolt címeket használni. Kitalálhatsz más menüpontokat!
  • Témánkénti kidolgozás.  Minden témához készíts
    2-3 diakockát. Minden diakockán jelenjenek meg a navigációs gombok, melyekből:
    - a bal oldali, ha a téma első diakockáján vagy vezessen vissza a menühöz, különben a téma előző oldalára,
    - a jobb oldali a téma következő oldalára, a téma utolsó diakockájánál a menüre.
    Az elkészítés menetét, illetve a kellékek használatát, a lenti 2 videó mutatja be.
  • Diakép váltásakor használj áttünést!
  • Minden diakockán szerepeljen kép, és rövid, jól olvasható méretű szöveg.
  • A diakockán a tartalmak animálva, és automatikusan jelenjenek meg(ne kelljen kattintani)!
  • Egy-egy diakockáról a vissza- vagy továbblépés a navigációs jelekre való kattintással történjen
  • A diádnak nincs utolsó diakockája, hiszen minden téma utolsó diája visszavezet a menüre, ha rákattintasz a jobb oldali navigációs jelre.
Beadási határidő: 2020. okt. 11 20:00 óra. A feladatot a Teams-ben kell beadnod!
A feladatra 2 osztályzatot adok, külön a tartalomra, és külön a kivitelre.
Menürendszerű diabemutató megismerése 3. hét
Hogy készíthetsz menürendszerű diabemutatót?

A menürendszerű diasorozat, nem egy történet, esemény, vagy folyamat bemutatását tűzi ki célul, mint egy hagyományos diabemutató. A menü, olyan mint egy tartalomjegyzék, mely különféle témacsoportok felé irányít. A témacsoportok lehetnek önállóak, mint egy novellás kötet fejezetei, de lehetnek egy esemény elágazásai is, melyek képesek önálló tartalmat hordozni. Esetünkben a téma a bemutatkozásod. A menüpontnak a következőket javaslom:
A menürendszerű bemutató, szemléletében tér el egy hagyományos diavetitéstől, amely elindul az első oldallal, és az egymást követő oldalak után elér a végéhez. Itt viszont mindig visszatér a menühöz, és akár végtelenszer ismételhető, sőt akár bővíthető.

Az oldalsó 2 video bemutatja, mit nevezünk menürendszerű  diabemutatónak, és hogy készíthetünk ilyet. A jövőbeli prezentációs feladatok, eltérnek a hagyományos diabemutatók felépítésétől. Ezért fontos, hogy megismerd a menürendszerű dia értelmezését, elkészítésének lépéseit és módját. Először az értelmező videót nézd meg, majd ismerd meg a megvalósítás menetét.

értelmezés
megvalósítás
Ismerkedés a Teams-el 2. hét
Az első járványidőszakban iskolánk, a Teams távoktatási rendszert használta. Bevált, így a jövőben is ez a rendszer lesz az esetleges távoktatási időszak fő alkalmazása. Az iskola tanulóinak ezért ismerniük kell a Teams használatát. Különösen az iskolánkba érkező új tanulóknak fontos mielőbb megismerni a rendszer használatát, hogy egy hirtelen hozott járványügyi intézkedés esetén, zökkenőmentesen folytathassa a tanulmányait.
A Teams a Microsoft Office 365 csomagjának a része. Így a Teams-be történő belépés a Bolyai weboldalán (bal oszlop, Office 365) található hivatkozásra való kattintással történik. Be kell jelentkezned a microsoft fiókazonosítóddal. A fiókazonosító ugyan egyéni, de nem a tanuló hozza létre, hanem az iskola! Abban az esetben érheted csak el iskolánk Teams alkalmazását, ha ezt a központilag kiosztott azonosítót használod!
Az azonosító formátuma:
       vezetéknév.1.keresztnév.2.keresztnév(ha van, kötelező)@bolyai-szakkozep.hu
Jelszó az induláskor egységesen:
Bolyai.123
amit a belépés után meg kell változtatni, és megjegyezni, mert macerás a helyreállítás, ha elfelejted.
Az otthoni gépen regisztrálva a Teams-t, nem kell mindig ezt az eljárást végigcsinálni, hisz ha nem lépsz ki a Teamsből, az asztali ikonra kattintva mindig elérhető. Sőt, célszerű is beléptetve maradni, mert még inaktív állapotban is minden téged érintő üzenetet jelez.
Teams használata diák oldalról
A videó bemutatja a kiadott feladatok elérését, beadását.
Fájl megosztás az Office 365-ben, diákoknak

(weblappal kapcsolatos témában)
(iskolán belüli levelezésben)
(iskolán kívüli levelezésben)
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz